XXL-drainage met systeem

Nieuwe infiltratiegoot van Richard Brink

Schloß Holte-Stukenbrock, 22-05-2023. Snel opnemen van regenwater, filtratie en drainage – de productinnovatie RigoMax van de firma Richard Brink vervult alle eisen voor een hoogwaardige afwatering. Dankzij extra functies zoals filterpatronen en hoge verkeersklassen zijn ze een geschikte oplossing in de openbare ruimte.

Niet altijd hebben stedelijke gebieden en in het bijzonder wegen en terreinen een aansluiting op de riolering. Als deze grotendeels zijn verhard, bijvoorbeeld door betonnering of bestrating, is een gecontroleerde afvoer van water niet gegarandeerd, vooral als grote hoeveelheden neerslag optreden. Voor deze toepassingen heeft Richard Brink GmbH & Co. KG de greppel-infiltratiegoot RigoMax ontwikkeld. Deze weet met zijn eigenschappen en zijn afmetingen te overtuigen.

Krachtige filtratie

Dankzij de bodemloze constructie is de goot geschikt om water snel tijdelijk op te slaan. Het regenwater wordt vervolgens door de dragende grindlaag van de ondergrond opgenomen. Bovendien beschikt de goot over twee geïntegreerde filterinzetstukken. Hierin kunnen afhankelijk van de voorschriften of het gebruiksdoel filters ingebracht worden. Het eerste filterinzetstuk bevindt zich onder de roosterafdekking en houdt met behulp van de openingen grove vervuiling zoals zand of bladeren, bandenstof en microplastic tegen. Het optionele tweede filterinzetstuk kan in het water gebonden stoffen zoals zware metalen eruit filteren. Dit is vaak in de openbare ruimte voorgeschreven.

Van standaard- tot individuele oplossingen

De metaalwarenfabrikant produceert de goten standaard van 4 mm dik thermisch verzinkt staal of roestvrij staal. Geïntegreerde verbindingsstangen en in beton te storten ankerbeugels aan de buitenwanden geven de RigoMax extra stabiliteit. Afhankelijk van de roosterafdekking zijn de infiltratiegoten zo bestand tegen wielbelastingen tussen 5 en 10 ton. De standaardlengte bedraagt 1.000 mm. De breedte is naar keuze 388 mm, 588 mm of 1.088 mm, er zijn hoogtes tussen 350 mm en 1.050 mm leverbaar. Op verzoek van de klant produceert het bedrijf Richard Brink ook uitvoeringen met individuele lengtes en hoogtes. Afhankelijk van de uitvoering bereiken de goten opslagvolumes tussen 90 l en 970 l. Ook hier zijn veel grotere afmetingen realiseerbaar, zodat voor elk doel, hoe veeleisend ook, en voor elke installatieplaats passende drainage-oplossingen mogelijk zijn.