In een handomdraai een fotovoltaïsche installatie die stabiel staat

Zonnepaneel-onderconstructies van de firma Richard Brink voor het platte dak van een woonhuis

Gütersloh, 23-11-2023. De systemen Miralux Flex van Richard Brink GmbH & Co. KG in een project in Gütersloh bewijzen dat robuuste en zeer functionele onderconstructies voor zonnepanelen snel en zonder intensieve voorbereiding van het dakoppervlak gemonteerd kunnen worden. Ze zijn in een mum van tijd gemonteerd op platte daken met een bestaande grindlaag. Andere voordelen zijn een gemakkelijke hantering en speciaal op de houders afgestemde ballast.

Vooral bij het installeren van grote fotovoltaïsche systemen speelt de factor tijd een belangrijke rol. Deze heeft een grote invloed op de kosten voor de opdrachtgever. Maar ook bij kleinere projecten worden de voordelen van eenvoudig hanteerbare en dus voordelige systemen duidelijk. Er zijn verschillende soorten dakoppervlakken met verschillende eisen aan het ontwerp en de montage. Dit betekent dat er behoefte is aan flexibele oplossingen.

Flexibel systeem voor platte daken

Dit werd geleverd door de firma Richard Brink voor een geplande installatie van 8,88 kWp in Gütersloh in Oost-Westfalen. Op het platte dak van een woonhuis moesten modules in oost-west-oriëntatie worden geplaatst voor een continue energieopwekking gedurende de dag. Als basis werden in totaal 15 zonnepaneel-onderconstructies Miralux Flex van thermisch verzinkt staal van Richard Brink gebruikt. De gebruikte modulebreedtes varieerden van 1.000 mm tot 1.100 mm. Deze werden bovendien in de fabriek voorzien van EPDM-bouwbeschermingsmatten als scheidingslaag tussen de constructie en de dakbedekking. Richard Brink GmbH & Co. KG biedt zijn sinds jaren beproefde en voortdurend verder ontwikkelde systemen zowel als oost-west- als zuid-oriëntatie aan. Beide uitvoeringen zijn gebruiksvriendelijk en bieden maximale veiligheid. De onderconstructies zijn in windtunnelproeven aerodynamisch geoptimaliseerd en daardoor relatief ballastarm. Voor deze serie hoeft de dakbedekking niet doorboord te worden. De constructies kunnen snel en zonder gereedschap gemonteerd worden. Geïntegreerde kabelgoten zorgen voor een betrouwbare bekabeling. Dankzij de modulaire zijn later probleemloos uitbreidingen realiseerbaar.

De modelserie Miralux Flex heeft flexibele moduleklemmen waarmee verschillende op de markt verkrijgbare paneelformaten bevestigd kunnen worden. Deze worden volgens de specificaties van de klant meegeleverd. Na de succesvolle introductie van de Flex-uitvoering in de oost-west-oriëntatie voerde de firma Richard Brink de Flex-uitvoering ook bij de verhogingen in zuid-oriëntatie in. De Miralux Flex-uitvoeringen zijn vanaf nu de standaard in beide oriëntaties en bieden maximale flexibiliteit bij elk zonnestroomproject.

Eenvoudig aanbrengen van ballast bij grindlagen

Het uitvoerende bedrijf kon zich hiervan overtuigen bij de montage van de modules op het platte dak in Gütersloh dat 13,9 m lang en 11,1 m breed is. De opdrachtgever hechtte veel waarde aan een systeem dat zonder problemen tegen hoge belastingen zoals wind en luchtstromingen bestand is. Tegelijkertijd moest op het platte dak een stabiele constructie worden gerealiseerd zonder de bestaande grindlaag te verwijderen.

Hier bood het assortiment van Richard Brink opnieuw een oplossing. Het aanbod van de metaalwarenfabrikant omvat niet alleen de onderconstructies, maar ook andere optionele accessoires. Onder andere twee verschillende uitvoeringen van ballaststenen van polymeerbeton, eveneens uit eigen productie. Afhankelijk van de planning van de nodige ballast zijn ze leverbaar met een gewicht van 16 kg of 34 kg. Ze kunnen direct onder de zonnepaneel-onderconstructie worden vastgeschroefd. Dit heeft het voordeel dat bestaande grindlagen alleen daar moeten worden verwijderd waar later de ballast komt. Vervolgens worden de stenen samen met een geschikte bouwbescherming op het dakoppervlak geplaatst en stevig met de onderconstructie verbonden. Dit zorgt voor een zeer stabiele ondersteuning van de systemen. Bovendien ontstaat zo een opgeruimd uiterlijk. Een ballast met stoeptegels wordt zo overbodig. Voor het bouwproject in Gütersloh produceerde en leverde de fabrikant in totaal 28 ballaststenen van 34 kg en twee van 16 kg.

De opdrachtgever was na de ingebruikname in maart 2023 zeer tevreden, zowel met de planning als met het resultaat van de montagewerkzaamheden: "De zonnepaneel-onderconstructies van de firma Richard Brink overtuigen door hun doordachte constructie, waarmee een snelle en eenvoudige installatie mogelijk is. Vooral de combinatie van onderconstructie en vastschroefbare ballast is bijzonder. Deze zorgt voor een aantrekkelijke en nette uitstraling op het dakoppervlak", legt Andre Volland-Thurn uit, die als directeur van Volland-Thurn GmbH zelf in de dak- en gevelbouw werkzaam is.