Drie systemen voor groene daken

De firma Richard Brink presenteert complete systemen voor extensieve dakbegroeiing

Schloß Holte-Stukenbrock, 05-10-2023. Als het gaat om modern en duurzaam bouwen, zijn groendaken echte allrounders met tal van voordelen. Van bescherming tegen weersinvloeden en extreme temperaturen tot de opslag van regenwater. Met maar liefst drie complete systemen biedt de firma Richard Brink nu verschillende groendak-uitvoeringen voor elke behoefte. De uitgebreide systemen bevatten alle componenten voor de snelle opbouw van duurzaam groen op schuine en platte daken.

Daken van particuliere en commerciële gebouwen, parkeergarages, carports of garages vormen enorme oppervlakken die meestal volledig ongebruikt blijven. Ze bieden een aantal zinvolle mogelijkheden die moeten worden benut. Dit zijn onder andere de opbouw van zonnestroom-installaties, een grootschalige dakbegroeiing of een combinatie van beide. Wie modern en dus duurzaam wil bouwen, moet serieus over deze mogelijkheden nadenken.

De voordelen van groene daken zijn duidelijk: Vooral in stedelijke gebieden creëren ze extra groene gebieden en dus habitat voor planten en insecten, die een belangrijke bijdrage leveren aan het klimaat. Maar ook de opdrachtgevers en bewoners profiteren van de opbouw. Behalve als optische meerwaarde kan een groendak dienen als bescherming van het dak tegen invloeden van buitenaf. Ook kan het fungeren als regenwaterreservoir en vanwege de isolerende eigenschappen als natuurlijke airconditioning.

Groendak uit één hand

Wie op zoek is naar een complete oplossing voor extensieve dakbegroeiing, vindt vanaf nu wat hij zoekt in het assortiment van de firma Richard Brink. De metaalwarenfabrikant brengt met de uitvoeringen Easy, Terra en Bio drie systemen op de markt. De componenten hiervan zijn optimaal op elkaar afgestemd en bieden een duurzame oplossing voor daken met een helling tot 15°.

Het Easy-systeem heeft een vereenvoudigde constructie, die vanwege het gebruiksgemak en het lage gewicht zeer geschikt is voor gebruik op bijvoorbeeld carports of kleinere garages. Alle lagen kunnen in een mum van tijd op het dakoppervlak uitgerold of gelegd worden. In plaats van een substraat heeft de groendakoplossing Easy een wateropslagmat van hydrofiele minerale wol, die direct onder de sedummatten ligt. De onderbouw vormt een drainagesysteem dat de filterlaag, drainage en beschermende laag in één product verbindt. Ter bescherming van de dakbedekking biedt de firma Richard Brink een worteldoek aan. De opbouwhoogtes liggen afhankelijk van de samenstelling en dakvariant tussen 62 mm en 97 mm bij een verzadigd gewicht per vierkante meter tussen 42,30 kg en 61,10 kg. Voor hellende daken tot een helling van 15° zijn 17 mm hoge drainagesystemen verkrijgbaar, voor platte daken 25 mm hoge uitvoeringen. Bij de wateropslagmatten kunnen klanten kiezen tussen 25 mm en 50 mm hoge uitvoeringen. Zo bedraagt de wateropslagcapaciteit van de totale opbouw afhankelijk van de combinatie tussen 24,3 l en 40,8 l per vierkante meter.

Als bijvoorbeeld complete industriehallen of bedrijfsgebouwen op grote schaal moeten worden uitgerust met dakbegroeiing, is het Terra-systeem bijzonder geschikt vanwege de eenvoudige en economische constructie. De naam Terra verwijst naar het gebruik van een 60 mm hoge substraatlaag die direct onder de sedummatten ligt in plaats van een wateropslagmat van minerale wol. Een filtervlies voorkomt het binnendringen van het granulaat in het drainagevlak eronder, dat wordt gevormd door een drainageplaat in 25 mm of 40 mm bouwhoogte. Daaronder wordt een scheidings- en beschermvlies geplaatst. Als de afdichting niet wortelvast is, kan een geteste worteldoek tussen de afdichting en de scheidings- en beschermlaag worden geïnstalleerd. Afhankelijk van de opbouw en dakvariant ontstaan hierbij totale hoogtes tussen 109 mm en 124 mm bij een verzadigd gewicht van 110,52 kg tot 114,9 kg per vierkante meter. Voor gebruik op schuine of platte daken zijn 25 mm en 40 mm hoge drainagematten leverbaar. Dit resulteert in wateropslagcapaciteiten tussen 28,2 l en 32,2 l per vierkante meter.

Het bio-systeem combineert het gebruik van een 60 mm hoge substraatlaag en een wateropslagmat in een complete oplossing. Hierdoor is een bijzonder hoge regenwater-opslagcapaciteit mogelijk. Net als bij de beide andere systemen vormen ook hier drainagesystemen en een worteldoek de afsluiting in de richting van het dakoppervlak. Bij deze uitvoering bedragen de opbouwhoogtes afhankelijk van de samenstelling en dakvariant tussen 122 mm en 157 mm bij een verzadigd gewicht per vierkante meter tussen 126,30 kg en 145,10 kg. Op hellende daken worden 17 mm hoge drainagesystemen in combinatie met naar keuze 25 mm of 50 mm hoge wateropslagmatten geïnstalleerd, op platte daken heeft het systeem een hoogte van 27 mm. De combinatie van substraat en hydrofiele minerale wol zorgt voor een opslagcapaciteit van 42,3 l tot 58,8 l per vierkante meter.

Het passende frame op maat

Aan de ene kant wordt het aanbod aangevuld met de levering van geschikte substraatrails, die ideaal zijn voor het afbakenen van extensieve dakbegroeiing en voor het scheiden van granulaten of stortgoed. Bovendien zorgen ze voor een gedoseerde afvoer van overtollig water tussen de oppervlakken. De metaalwarenfabrikant produceert deze van aluminium met een materiaaldikte van 1 mm in zowel rechte als flexibele uitvoeringen. Aan de andere kant hebben klanten ook de mogelijkheid om het benodigde grove grind rechtstreeks bij de firma Richard Brink te kopen. Met deze grote keuze aan systemen, componenten en materialen staat niets de opbouw van een individueel afgestemd en in elk opzicht hoogwaardig groendak meer in de weg.