Verticaal groen in groot formaat

Richard Brink introduceert plantenwand Adam voor gevelbegroeiing

Schloss Holte-Stukenbrock, 18-11-2022. Een volledige begroeiing van de gevel is natuurlijk een echte blikvanger. Maar het biedt ook een aantal functionele voordelen. Met de plantenwand Adam neemt de firma Richard Brink een productoplossing voor gevelbegroeiing in zijn programma op, die zich onderscheidt door zijn doordachte modulaire constructie, robuustheid en eenvoudige bediening.

De mogelijkheden voor gevelbegroeiing variëren van enkele gebouwgevels tot volledige beplanting van hele gebouwencomplexen en flatgebouwen. De maatregel draagt in ieder geval bij aan een optische opwaardering van de gebouwen en maakt ze uniek.

Bovendien is het ook vanuit ecologisch en duurzaamheidsoogpunt zeer zinvol: De begroeiing vormt een extra isolatielaag voor energiebesparing in de zomer en winter, helpt het microklimaat en de geluidsreductie te verbeteren, creëert leefruimte en voedselbronnen voor dieren en bindt effectief verontreinigende stoffen uit de lucht. Terwijl vroeger vooral klimplanten zoals klimop werden gebruikt, zijn er nu meer oplossingen mogelijk, bijvoorbeeld in de vorm van de nieuwe plantenwand Adam van het bedrijf Richard Brink.

Doordachte opbouw voor de hoogste eisen

De plantenwand van de metaalwarenfabrikant is geschikt voor zowel nieuwbouw als bestaande gebouwen. Dankzij de modulaire constructie is altijd een eenvoudige montage mogelijk, ongeacht de gewenste omvang van de begroeiing. Het systeem bestaat uit een onderconstructie van thermisch verzinkt staal en 2 mm dikke plantcassettes van aluminium, die met behulp van een DIN-rail aan de onderbouw worden bevestigd. De opbouw zorgt bovendien voor continue ventilatie van de gevel, omdat er tussen de gebouwschil en de beplanting voldoende ruimte overblijft voor de luchtcirculatie.

In de standaardvariant is de plantcassette 1.000 mm breed, 500 mm hoog en 140 mm diep. De openingen met een diameter van 84 mm bieden ruimte aan maximaal 18 planten. Er is ook een uitvoering met een breedte van 500 mm leverbaar. Verder produceert Richard Brink GmbH & Co. KG op wens projectspecifiek maatwerk. Dankzij de ruime keuze aan poedercoatings in alle RAL- en DB-kleuren heeft de klant alle vrijheid bij de vormgeving.

Voor irrigatie adviseert Richard Brink het gebruik van in de handel verkrijgbare druppelirrigatieslangen, die door de continue afgifte van water alle aardlagen van de plantenwand Adam optimaal verzorgen. In de hoogte is hiervoor slechts om de 2 m een irrigatieslang nodig. Ter bescherming tegen hitte of vorst kunnen de cassettes op verzoek van de klant van binnenuit worden bekleed met 20 mm dikke XPS-platen. Alleen de gaten de planten moeten ter plaatse bij de montage aangebracht worden. Met dit complete systeem is een optimale begroeiing van de gevel het hele jaar door mogelijk.