News:

Modulair in het groot en groen

Verhoogde bedden en drainageoplossingen voor nieuwe kantoorgebouwen

Karlsruhe, 04-10-2022. Aan de grote markt van Karlsruhe staat een toekomstgericht kantoorcomplex met een indrukwekkende architectuur en optimale energie-efficiëntie. De opvallende CarlsCube onderscheidt zich onder andere door zijn modulaire constructie. Een kenmerk dat ook in de details terug te vinden is: Modulaire verhoogde bedden van Richard Brink leveren een bijdrage aan de uitnodigende vergroening van meerdere terrassen. Ook worden afwateringssystemen van de metaalwarenfabrikant toegepast.

Op de westelijke hoek van het oude marktterrein springt de CarlsCube dankzij zijn subtiel rastervormige, lichtgekleurde gevelstructuur duidelijk uit zijn omgeving naar voren. Samen met de uitgebalanceerde geometrische vormgeving geeft dit het gebouw een markant karakter, dat wordt benadrukt door de visuele aanwezigheid en het harmonieuze totaalconcept.

Daarmee voldoet het gebouw volledig aan de eisen van Dreßler Bauträger GmbH. Dit bedrijf dat opdracht gaf tot de bouw en verlegde bovendien haar vestiging Rastatt naar de CarlsCube en is nu gevestigd op de eerste verdieping van het gebouw. “Als opdrachtgever was het voor ons belangrijk om op de nieuwe hotspot in Karlsruhe een herkenningsteken neer te zetten dat ons volledige dienstenspectrum weergeeft – van projectontwikkeling tot sleutelklare oplevering en verhuur. Als huurder hadden we de ambitie om een innovatief en technisch zeer veeleisend gebouw te betrekken, dat over een moderne IT-infrastructuur beschikt, flexibel in te delen is en hoog scoort op het gebied van energie-efficiëntie en duurzaamheid ", legt Julian Graßhoff van Dreßler Bauträger GmbH uit.

Solitair wat betreft van duurzaamheid

De verantwoordelijke architecten van archis Architekten + Ingenieure GmbH hebben dit alles gerealiseerd in het zeven verdiepingen tellende kantoorbouw in de vorm van een regelmatige hexaëder. De basisvorm is onderverdeeld in vier afzonderlijke, deels asymmetrische volumes. Een terugspringend geplaatst gebouwdeel vormt de kern van het complex en bevat een open foyer die alle kwadranten met elkaar verbindt. De gevel van architectuurbeton is een eigen ontwikkeling van de opdrachtgever en onderstreept vakkundig de veelzijdige competenties van Dreßler Bauträger GmbH: In de eigen productiefaciliteit in Stockstadt a.M. produceerde deze voor het project in totaal 258 elementen van architectuurbeton voor de gevel. Deze worden gekenmerkt door een bijzondere structuur en oppervlakte.

Binnen de vier delen van het gebouw kunnen flexibel kantoorruimtes met een grootte tussen 250 en 1.200 vierkante meter worden gevormd. Deze kunnen worden aangelegd als open kantoortuinen of afgesloten individuele, dubbele of groepskantoren. Ook de technische uitrusting van het gebouw werd modern vormgegeven. Zo beschikt de CarlsCube over efficiënte ventilatiesysteem met aangekoppelde warmteterugwinning, een klimaatvloersysteem, laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en fotovoltaïsche panelen op de dakoppervlakken.

De hoogste eisen aan plantsystemen en afwatering

Bovendien zijn alle dakoppervlakken extensief begroeid. Hierdoor dienen ze als retentieoppervlakken en als een extra klimaatbuffer voor het plafond op de bovenste verdieping. Ook de terrassen, die zich afwisselend aan de noord- of zuidkant bevinden en nog meer daglicht in de verdiepingen brengen, kregen een aantrekkelijke begroeiing. Het team van archis Architekten + Ingenieure GmbH liet verhoogde bedden op twee buitenoppervlakken op de eerste verdieping plaatsen. Voor de uitvoering werd flor-design Dach GmbH uit Freiburg im Breisgau ingeschakeld. De experts op het gebied van tuin- en landschapsarchitectuur en dak- en wandbegroeiing waren behalve voor de montage van verhoogde bedden ook verantwoordelijk voor het aanleggen van de dakbegroening, het leggen van tegels en de installatie van afwateringssystemen. Op basis van de jarenlange goede samenwerking koos de opdrachtgever bij het kiezen van geschikte drainagegoten en -putten en plantsystemen voor producten van Richard Brink GmbH & Co. KG. “Net als bij eerdere projecten hechtten we ook in dit geval veel waarde aan hoogwaardige producten met een even hoge maatnauwkeurigheid. Richard Brink leverde op maat gemaakte producten, waardoor de montage sneller verliep", legt bouwtechnicus Martin Schwarte van flor-design Dach GmbH uit.

Meerwaarde op maat

De metaalwarenfabrikant produceerde in totaal 93 meter van zijn roestvrijstalen drainagegoten Stabile en 20 afvoerputten. De met bijpassende roestvrijstalen langsstaafroosters afgedekte goten zorgen voor een betrouwbare afwatering langs de glazen terrasfronten. Daarnaast helpen de afvoerputten ook bij het afwateren van eventuele neerslag die optreedt in de twee grote verhoogde bedden, die onbeschut buiten staan. Hiervoor leverde de firma Richard Brink in totaal 67 m op maat gemaakte wanden voor verhoogde bedden van cortenstaal. De materiaaldikte bedraagt 4 mm, de totale hoogte 700 mm. Net als bij de gevel van het gebouw wordt de modulaire constructie ook bij de plantsystemen toegepast: Dankzij het individuele maatwerk en het insteekbare modulaire systeem verliep de montage snel en moeiteloos. Na het voltooien van de steekverbindingen moesten de afzonderlijke elementen alleen nog aan elkaar worden vastgeschroefd. Vanaf een hoogte van 400 mm adviseert Richard Brink het gebruik van schoren, die standaard bij de bestelling worden meegeleverd. Bovendien geven achterranden en schetsplaten de plantsystemen de nodige stabiliteit. Hierdoor wordt voorkomen dat de verhoogde bedden door het hoge gewicht van de aarde opbollen.

De tuin- en landschapsbouwers van flor-design Dach GmbH prezen de maatnauwkeurigheid en de goede, oplossingsgerichte samenwerking. De opdrachtgever was zeer te spreken over de sterk verbeterde verblijfskwaliteit. Dit werd vooral bereikt door de integratie van meerdere zitbanken op de achterranden van een van de verhoogde bedden. "Groene gebouwen zijn niet meer weg te denken uit de moderne stedelijke- en gebouwarchitectuur. Ze verhogen overal de aantrekkelijkheid van een gebouw, of het nu gaat om gevels, terrassen, buitenruimtes of daken. Dankzij de verhoogde bedden die op de CarlsCube zijn geïnstalleerd, genieten de werknemers nu van een groen uitzicht in plaats van een uitzicht op de tegenoverliggende parkeerplaatsen of de niet-groene daken van de naastliggende gebouwen", besluit Julian Graßhoff.

(ca. 6.650 tekens)

terug naar het persoverzicht